Home / Adjunct-Secretaris
Wil jij bijdragen aan de bestuurlijke besluitvorming binnen de rechterlijke macht? Als adjunct-secretaris bij de Raad voor de rechtspraak speel je een belangrijke rol in de ondersteuning van landelijke overlegorganen waar juridische en organisatorische vraagstukken samenkomen. Met jouw inzet help je de kwaliteit en eenheid van de rechtspraak te bewaken en draag je bij aan een goed functionerende rechtsstaat.
Als adjunct-secretaris maak je deel uit van een team dat de landelijke overleggremia ondersteunt. Samen met de secretaris en een bestuursondersteuner zorg je ervoor dat vergaderingen en besluitvormingsprocessen efficiënt en gestructureerd verlopen. Dit doe je niet alleen door de organisatie en voorbereiding te coördineren, maar ook door de voortgang en naleving van afspraken te bewaken.
Je focus ligt op het Strategisch bedrijfsvoeringsoverleg (SBO). Dit is het landelijk overleg van de niet-rechterlijk bestuursleden van de gerechten, samen met landelijke diensten. Het SBO behandelt landelijke onderwerpen op het gebied van bedrijfsvoering zoals financiën, facilitair en IV.
Naast de hoofdtaak als adjunct-secretaris van het SBO zijn er verschillende andere taken binnen de afdeling waar je voor kan worden ingezet. Te denken valt aan het coördineren van de beantwoording van vragen van de Eerste en Tweede Kamer en het ministerie en het begeleiden van projecten binnen de afdeling. Deze overige taken zullen ongeveer de helft van je tijd in beslag nemen.
Contract: een jaarcontract voor 36 uur per week, met uitzicht op een vast dienstverband.
Salaris: je komt terecht in salarisschaal 10 (minimaal 3.404,39 euro en maximaal 5.389,87 euro bij een werkweek van 36 uur). Inschaling vindt plaats op basis van je werkervaring.
Pensioen: je bouwt pensioen op bij het ABP (een van de grootste pensioenfondsen van Nederland).
Doorgroeimogelijkheden: er worden geregeld trainingen geboden vanuit de Raad.
Vakantiedagen: 144 vakantie-uren en 64 IKB-uren bij een 36-urige werkweek.
Thuiswerken: je werkt in Den Haag, maar hebt ook de mogelijkheid om regelmatig thuis of op andere locaties te werken. Hierin worden passende faciliteiten geboden.
Keuzebudget: 16,5% van je jaarsalaris om je eigen arbeidsvoorwaarden samen te stellen. Zoals het kopen van verlof, het aanschaffen van een fiets of het verduurzamen van je woning.
Cao: de functie valt onder de CAO RIJK. Kijk voor meer info op www.werkenvoornederland.nl/over-de-rijksoverheid/arbeidsvoorwaarden
H2 Een bijzondere baan, omdat door jou:
Ben jij een verbindende professional die energie krijgt van organiseren, structureren en samenwerken? Jij herkent jezelf hierin:
“Als gerechtsjurist bij het team Belastingrecht, ben ik elke dag betrokken bij een boeiend spectrum van belastingrechtelijke vraagstukken, variërend van parkeerbelasting tot internationaal belastingrecht. Wat deze rol zo intrigerend maakt, is de unieke aard…”
Frank, senior gerechtsjurist
De Raad voor de rechtspraak maakt deel uit van de rechterlijke macht. De Raad bestaat uit vijf leden en vormt het overkoepelende bestuur van de rechtspraak. De Raad bewaakt de kwaliteit en eenheid van de rechtspraak en wordt ondersteund door een bureau dat verantwoordelijk is voor de strategie en bedrijfsvoering van de organisatie. Bij dit bureau in Den Haag werken ongeveer 160 medewerkers.
De afdeling Bestuursondersteuning van het Bureau van de Raad voor de rechtspraak bestaat uit drie clusters, te weten het cluster ambtelijk secretarissen, het cluster secretaresses leden Raad en het cluster Juridische Zaken. Het cluster ambtelijk secretarissen bestaat uit vijf ambtelijk secretarissen, die diverse gremia ondersteunen. Denk hierbij aan de Raad voor de rechtspraak en aan diverse landelijke overleggen op bestuurlijk niveau en op het terrein van de rechtspraakbrede medezeggenschap.
De sollicitatieprocedure bij de Rechtspraak loopt via onderstaande stappen. Hiermee willen we zo veel mogelijk over jou te weten komen, maar laten we je ook kennismaken met ons. Reageren kan tot t/m 2 november 2025.
1. Sollicitatie en selectie
Solliciteren is mogelijk tot 2 november 2025. We beoordelen je CV en motivatiebrief op de genoemde functie-eisen.
2. Voorselectie
Vacatures worden extern én intern opengesteld. Interne kandidaten (Rijksbreed) hebben voorrang en behandelen we eerst. Stuur de documenten waaruit blijkt dat jij binnen het Rijk werkt mee. Bij indiensttreding vragen wij altijd om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
3. Sollicitatiegesprekken
De sollicitatiegesprekken vinden plaats op 10, 11 of 12 november aan de Kneuterdijk 1 in Den Haag.
Meer informatie over het sollicitatieproces?
Bel, mail of stuur een WhatsApp naar:
Gaby Mulder, HR Adviseur/Recruiter
G.Mulder@rechtspraak.nl
06 29 42 89 82
Meer informatie over de functie?
Bel, mail of stuur een WhatsApp naar:
Robert Hentzen, Afdelingshoofd Bestuursondersteuning
RA.Hentzen@rechtspraak.nl
06 21 33 84 23
H2 Hier kom je te werken
Rechtbank Limburg
Bij rechtbank Limburg, werken 600 bevlogen, trotse en betrokken professionals. Hier zetten wij ons, zowel binnen als buiten de zittingszaal, in voor een rechtvaardige samenleving. Onze kernwaarde integriteit is verweven in het DNA van al onze medewerkers. Van rechter tot bode. Daarom vinden wij het ook belangrijk dat iedereen die hier werkt zich thuis voelt, plezier heeft in het werk en zichzelf kan zijn in een informele werksfeer. Meer weten over Rechtbank Limburg?
Team Burgerlijk Recht
In de juridische teams werken per locatie ongeveer 30 collega’s. Je directe collega’s zijn rechters, gerechtsjuristen en administratief medewerkers. Er wordt binnen het team nauw samengewerkt. Je hebt veel contact met collega’s, maar ook met ketenpartners.
H2 Zo mooi is jouw toekomst bij de Rechtspraak
Denk je dat je nog kennis mist of wil je je verdiepen? Je krijgt alle ruimte om opleidingen te volgen waarmee je jezelf ontwikkelt als gerechtsjurist. Als je X-jaar ervaring hebt (en als je die ambitie hebt) kun je doorgroeien naar X of kan je je specialiseren in een ander rechtsgebied. Maar ook andere paden naar optionele toekomstige rollen zijn mogelijk, zoals rechter worden. Wil je na verloop van tijd iets totaal anders, zoals aan de slag gaan op onze IT-afdeling, dan zijn ook daar mogelijkheden. Bij de Rechtspraak ondersteunen we jou bij elke stap in je loopbaan, zodat jij je ambities kunt verwezenlijken.
H2 Solliciteren bij de Rechtspraak
De sollicitatieprocedure bij de Rechtspraak loopt via onderstaande stappen. Hiermee willen we zo veel mogelijk over jou te weten komen, maar laten we je ook kennismaken met ons.
H3 1. Sollicitatie + selectie
Solliciteren is mogelijk tot aan 15 oktober. We beoordelen je CV en motivatiebrief op de genoemde functie-eisen.
H3 2. Voorselectie
Vacatures worden extern én intern opengesteld. Interne kandidaten (Rijksbreed) worden eerst behandeld. Ben jij een interne kandidaat? Stuur de documenten waaruit blijkt dat jij binnen het Rijk werkt mee.
Toch niet de vacature voor jou?
Geen probleem! Meld je aan voor een vacature-alert en we houden je op de hoogte van nieuwe, passende functies.
Vacature:
Adjunct-Secretaris
Delen: